Optimale Prestaties

onderzoek6469In alle takken van de paardensport wordt een optimale conditie van het paard vereist. Om tot een optimale prestatie te komen, moeten zowel berijder als paard in een goede conditie zijn. Voor een goede conditie is een regelmatige en doelgerichte training nodig.

Deze training is alleen maar mogelijk wanneer spieren, pezen, gewrichten en banden (bewegingsapparaat) gezond zijn en blijven. Een atleet kan kleine stoornissen in het bewegingsapparaat opmerken en verwoorden en tijdig om een behandeling vragen. Paarden kunnen dat helaas niet!

In dat geval kan een fysiotherapeut voor paarden een helpende hand bieden.

Noodzaak van gezonde spieren

Een paard beweegt doordat spieren kunnen aanspannen, meegeven en ontspannen. Pijnpunten in de spier(en) verstoren deze werking. Dit is te zien aan de bewegingen van het paard; ze worden korter en onregelmatiger. Voor paardenbenen betekent dit overbelasting van banden en slijtage van gewrichten.

Daarnaast verkeren spieren met pijnpunten in een voortdurende kramptoestand met als gevolg:

• voortdurende trek op aanhechtingsplaatsen van pezen,
  • voortdurende asymmetrische trek op de wervelkolom.

Hierdoor kunnen wervelblokkades en peesletsels optreden. Al deze aandoeningen hebben gemeen dat ze uw paard pijn bezorgen waardoor het paard moeilijker beweegt en de prestatie vermindert.

Tijdig behandelen van pijnpunten is het advies.

Wat kan een fysiotherapeut voor paarden voor uw paard doen?

Met gebruik van natuurlijke middelen wordt gestreefd naar uitbreiding van fysieke mogelijkheden. Afhankelijk van de aandoening wordt een keuze of combinatie gemaakt uit de volgende therapieën:

• specifieke massage,
  • fysiotechniek zoals ultrageluid,
  • thermotherapie,
  • magneetveld of laser,
  • oefentherapie zoals stretchen (foto) en lenig maken van gewrichten,
  • (trainings-)adviezen die het herstel bevorderen.

In de menselijke sport heeft fysiotherapie al een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het prestatievermogen van atleten. En Uw paard is een atleet in optima forma. Ook voor paarden geldt: voorkómen is beter dan genezen. Opkomende en acute klachten kunnen sneller verholpen worden dan al lang bestaande. Het is daarom aan te bevelen uw kostbare viervoeter regelmatig op pijnpunten te laten inspecteren.

Over de behandelwijze

Na het inventariseren van de klachten volgt een gericht onderzoek door middel van beweging en aanraking. Hierna wordt de behandelwijze besproken. Dit geschiedt in nauw overleg met u en uw dierenarts. Ook de hoefsmid en instructeur/instructrice kunnen bij de therapie betrokken worden.

Genezing vereist concentratie en rust. Zoveel mogelijk geschiedt de behandeling in de box of op een andere voor het paard bekende rustige plaats.

Wat kunt u van mij verwachten?

• Samenwerking met uw dierenarts.
  • Rapport van uw paard na onderzoek en behandeling met aanbevelingen.
  • Duidelijke uitleg over behandelwijze.
  • Schriftelijke rapportage naar uw verwijzend dierenarts na afloop van de behandeling.
  • Resultaatgerichte aanpak.
  • Nauw overleg met allen die betrokken zijn bij het welzijn en de prestatie van uw paard.
  • Betrouwbaar deskundig betaalbaar advies.
  • Bezoek aan huis binnen een straal van 100 km.